Aiziet uz aktuālo mēnesi
16.03.2011

Rīgas Kultūru vidusskola turpina aktualizēt ilgtspējīgas attīstības tēmu un ar to saistītās problēmas, bet galvenais meklē risinājumus, kā mums visiem dzīvot mūsu planētai Zemei draudzīgāk.

16.martā divdesmit trīs 5.a klases skolēni devās uz Latvijas universitāti, lai kopā ar vēl piecām  Latvijas skolām iesaistītos aktivitātēs par ilgtspējīgu enerģijas izmantošanu un klimata pārmaiņām. Skolēni piedalījās četrās dažādās nodarbībās. Foto

1.nodarbība. Enerģijas patēriņš un videi draudzīga rīcība.

Nodarbības laikā aizraujošā gaisotnē skolēni varēja pārbaudīt jau esošās zināšanas par enerģijas patēriņu un videi draudzīgu rīcību, kā arī uzzināt kaut ko jaunu. Desmit jautājumus 45 minūtēs bija grūti atbildēt, bija pat nepieciešams izmantot papildus iespēju ,, Zvans draugam’’. Šoreiz zvanīja tētim, un tētis izglāba komandu.

2.nodarbība. Ūdeņraža tehnoloģijas un nākotnes enerģijas avoti.

Ūdeņradis uz Zemes ir trešais visizplatītākais elements, bet sastopams galvenokārt tikai savienojumos ar citiem elementiem, galvenokārt ar skābekli – ūdens (viela, bez kuras nav iedomājama dzīvība mūsu pasaulē), un oglekli – ogļūdeņraži (akmeņogles, nafta, dabas gāze), kurus saucam par fosilajiem enerģijas resursiem. Ar ūdeņradi tiek saistītas lielas cerības alternatīvo enerģiju jomā. To iespējams dedzināt, no tā var iegūt elektrību. Mūsdienās jau visas lielākās pasaules auto kompānijas demonstrē savas ūdeņraža automašīnas, tiek veidoti arī velosipēdi, mopēdi, motocikli, kurus darbina ūdeņradis, arī jahtas, kuģi un pat smagās automašīnas.

Nodarbības laikā tiks dots ne tikai teorētisks ieskats par ūdeņradi, ūdeņraža transportlīdzekļiem (izrādās, tie brauca jau tad, kad nafta vēl nebija atklāta!), bet arī reāli darbināta ūdeņraža transporta „sirds” – degvielas šūnu. Tika demonstrēta degvielas šūnas darbība mazā mašīnā, un nedaudz lielākā, kas var vizināt vienu cilvēku, kā arī  ieskicēta skaistā cilvēces nākotne 2030.-2050. gados, par kādu jau 1875.g. rakstīja Žils Verns romānā „Noslēpumu sala”

Mums arī izdevās vienu modeli padarbināt, ripoja ļoti labi, tātad auto industrija var iztikt bez naftas, un mēs varam cerēt uz tīrāku gaisu Rīga ielās.

3.nodarbība. Saules un vēja enerģijas apgūšana: tehnoloģijas un prakse.

Nodarbības laikā tika dots ieskats par ierīcēm, ar kādām Saules un Vēja enerģiju pārveido elektrībā un/vai siltumā. Tika stāstīts par pētījumiem šajā jomā, kas tiek veikti Latvijā. Demonstrēta nākotnes māja ar saules paneļiem. Skolēniem šī nodarbība bija pati dinamiskākā, jo viņi reāli ieraudzīja Saules un vēja enerģijas iespēju izmantošanu .Fascinēja, ka mājas modelis bija nepabeigts, un nodarbība beidzās ar aicinājumu jauniešiem jau šodien domāt par savu nākotnes ilgtspējīgo mājokli.

Nodarbībai bija otra interesanta puse. Lektori rādīja Saules virtuvi Āfrikā, kur reāli ikdienas dzīvē tiek izmantota Saule ēdiena gatavošanā. Skolēnu acīs iedegās uguntiņa un vēlme vasarā, realizēt ko līdzīgu . Satelīts mūs vieno!

4.nodarbība. Saules vētru atbalsis uz Zemes.

Saule ir “katliņš, kas vārās” lielā attālumā no mums. Tomēr katliņa izsviestie garaiņi reizēm sasniedz arī mūsu planētu un ietekmē procesus uz Zemes, arī  klimatu. Ļoti zinātniskā veidā uzzinājām, kas notiek uz Saules,  diskutējām kā Saule ietekmē Zemi, un spriedām, vai tas mūsu planētai ir būtiski. Beigās nonācām pie secinājuma, ka Saule ir ļoti tālu no mums, un praktiski mūsu ikdienas dzīvi vētras uz Saules mūs ietekmē ļoti maz, bet izrādās, ka baložus ietekmē pat ļoti.

Raiti un dinamiski diena bija pagājusi, bet galvenais jau ir tas, ka bērni aizdomājās un ir gatavi darīt, ko lietas labā, piemēram 22.maijā puiši dosies uz     ,,Saules kausu’’ un pieteiks  jaunās paaudzes automašīnu modeļus, kuri darbosies videi un planētai draudzīgi.

Kopā ar skolēniem bija Rīgas Kultūru vidusskolas skolotāja Sandra Gromska.

← Atpakaļ

© 2010. Skolas kā satelīti attīstības izglītībā.Visas tiesības aizsargātas.
Cube – web dizains un izstrāde